Αρχική σελίδα

Πατριαρχικός και Συνοδικός Τόμος.
Περί ἀνακηρύξεως τοῦ αὐτοκεφάλου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρουμανίας.

 

+ ΕΙΣ ΤΟ ΟΝΟΜΑ
ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΥΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ

Θεμέλιον ἄλλον οὐδείς δύναται θεῖναι, φησίν ὁ μέγας τῶν ἐθνῶν Ἀπόστολος, παρά τόν κείμενον, ὅς ἐστιν Ἰησοῦς ὁ Χριστός. Ἐπί τούτῳ οὖν τῷ ἑνί καί μόνῳ στερρῷ καί ἀδιασείστῳ θεμελίῳ ἀείποτε ἐπικοδομουμένη ἡ μία, ἁγία, καθολική καί ἀποστολική τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία, τηρεῖ ἀδιάσπαστον τήν ἑνότητα τῆς πίστεως ἐν τῷ συνδέσμῳ τῆς ἀγάπης. Οὕτω τοίνυν τῆς ἑνότητος ταύτης ἀπαραμειώτου καί ἀπαρασαλεύτου εἰς τόν ἅπαντα παραμενούσης αἰῶνα, ἔξεστι δοκιμασίᾳ ἐκκλησιαστικῇ τά περί τήν τῶν Ἐκκλησιῶν διοίκησιν πράγματα κατά τε τήν τῶν θεμάτων διαρρύθμισιν καί τήν τάξιν τοῦ ἀξιώματος μεταβάλλεσθαι.

Ἐφ' ᾧ καί ἡ ἁγιωτάτη Μεγάλη τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία προθύμως πάνυ καί ἐν πνεύματι εἰρήνης καί ἀγάπης τάς άναγκαίας κρινομένας ἐν τῇ πνευματικῇ διοικήσει τῶν κατά τόπους ἁγίων Ἐκκλησοῶν μεταβολάς ἐπευλογοῦσα, καθορίζει εἰς κρείττονα τοῦ πληρώματος τῶν πιστῶν οἰκοδομήν.

Ἐπειδή τοίνυν ὁ Πανιερώτατος καί Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Οὐγγροβλαχίας κύρ Καλλίνικος, ἐξ ὀνόματος τῆς ἱερᾶς τῶν ἐν Ῥουμανίᾳ ἁγίων Ἀρχιερέων ὁμηγύρεως καί συναινέσει τῆς τε Αὐτοῦ Μεγαλειότητος τοῦ Βασιλέως τῆς Ῥουμανίας καί τῆς βασιλικῆς Αὐτοῦ Κυβερνήσεως, ἐξητήσατο ἐξ εὐλόγων κσί νομίμων λόγων δι' ἐπιστολῆς, διαβιβαζομένης καί συνισταμένης ὑπό τοῦ Ἐξοχωτάτου Ὑπουργοῦ τῶν ἐκκλησιαστικῶν καί τῆς δημοσίας ἐκπαιδεύσεως τῆς Ῥουμανίας κυρίου Δημητρίου Στούρτζα, παρά τῆς καθ' ἡμᾶς Ἐκκλησίας τήν εύλογίαν καί τήν άναγνώρισιν τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Βασιλείου τῆς Ῥουμανίας ὡς αὐτοκεφάλου, ἡ Μετριότης ἡμῶν τήν αἴτησιν καί ἀξίωσιν ταύτην ὡς δικαίαν καί τοῖς ἐκκλησιαστικοῖς θεσμίοις συνάδουσαν προσήκατο· καί δή μετά τῆς περί ἡμᾶς Ἱερᾶς Συνόδου, τῶν ἐν ἁγίῳ πνεύματι Ἀγαπητῶν ἡμῶν ἀδελφῶν καί συλλειτουργῶν, συνδιασκεψαμένη, ἀποφαίνεται, ἵνα ἡ έν ¨Ρουμανίᾳ όρθόδοξος Ἐκκλησίᾳ ὑπάρχῃ καί λέγηται καί παρά πάντων γνωρίζηται ἀνεξάρτητος καί αὐτοκέφαλος, ὑπό ίδίας διοικουμένη ἱερᾶς Συνόδου, πρόεδρον ἐχούσης τόν κατά καιρούς Πανιερώτατον καί σεβασμιώτατον Μητροπολίτην Ούγγροβλαχίας καί ἔξαρχον πάσης Ῥουμανίας, μηδεμίαν ἄλλην ἀναγνωρίζουσα ἐκκλησιαστικήν ἀρχήν ἐν τῇ ἰδίᾳ αὐτῆς διοικήσει, εἰμή αὐτήν τήν τῆς μιᾶς, ἁγίας, καθολικῆς καί ἀποστολικῆς ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας κεφαλήν, τόν θεάνθρωπον λυτρωτήν, ὅς μόνος ὑπάρχει θεμέλιος καί ἀκρογωνιαῖος καί πρῶτος καί ἄκρος καί αἰώνιος Ἀρχιερεύς καί Ἀρχιποιμήν.

Οὑτω τοίνυν ἐπί τῷ ἀκρογωνιαίῳ λίθῳ τῆς πίστεως ἡμῶν ἐρειδομένην καί τῆς ἀκραιφνοῦς διδασκαλίας, ἥν ἀλώβητον καί ἀκαινοτόμητον οἱ Πατέρες ἡμῶν παρέδοσαν, στεῤῥῶς ἀντεχομένην τήν τοῦ Βασιλείου τῆς Ῥουμανίας ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν, διά τοῦδε τοῦ ἱεροῦ Πατριαρχικοῦ καί Συνοδικού Τόμου αὐτοκέφαλον καί κατά πάντα αὐτοδιοίκητον ἀναγράφοντες ἀνακηρύττομεν τήν ἱεράν αὐτῆς Σύνοδον ἀγαπητήν ἐν Χριστῷ ἀδελφήν, ἀπολαύουσαν πασῶν τῶν τῇ αὐτοκεφάλῳ Ἐκκλησίᾳ παρομαρτουσῶν προνομιῶν καί πάντων τῶν κυριαρχικῶν δικαιωμάτων, ὥστε πᾶσαν τήν ἐκκλησιαστικήν εὐκοσμίαν καί τάξιν καί πάσας τάς ἄλλας ἐκκλησιαστικάς οἰκονομίας δἰ  αὐτῆς ἀκωλύτως καί ἐν πάσῃ ἐλευθερίᾳ διοικεῖσθαι καί ῥυθμίζεσθαι, συνῳδά τῇ διηνεκεῖ καί ἀδιαλείπτῳ παραδόσει τῆς καθόλου ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, καί ὡς τοιαύτην παρά τῶν λοιπῶν ἀνά τήν οἰκουμένην ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν γνωρίζεσθαι καί ὀνομάζεσθαι τῷ ὀνόματι τῆς ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ῥουμανίας.

Ἀλλ̓  ἵνα ὁ τῆς πνευματικῆς ἑνότητος καί συναφείας τῶν ἁγίων τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησιῶν ἀπαραμείωτος ἐν ἅπασι παραμένῃ σύνδεσμος, καί γάρ ἐδιδάχθημεν τηρεῖν τήν ἑνότητα τοῦ πνεύματος ἐν τῷ συνδέσμῳ τῆς εἰρήνης, ἡ ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ῥουμανίας ὀφειλει μνημονεύειν ἐν τοῖς ἱεροῖς διπτύχοις, κατά τά παλαιόθεν ὑπό τῶν ἁγίων καί θεοφόρων Πατέρων παραδεδομένα, τοῦ τε Οἰκουμενικοῦ καί τῶν λοιπῶν Πατριαρχῶν καί πασῶν τῶν ὀρθοδόξων ἁγίων τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησιῶν καί συνενοεῖσθαι ἀμέσως μετά τοῦ Οἰκουμενικοῦ καί τῶν λοιπῶν ἁγιωτάτων Πατριαρχῶν καί πασῶν τῶν ὀρθοδόξων ἁγίων τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησιῶν ἐν πάσι τοῖς γενικωτέρας καί κοινοτέρας διασκέψεως χρήζουσι σπουδαίοις κανονικοῖς καί δογματικοῖς ζητήμασι, κατά τήν ἀπ̓  ἀρχῆς κρατήσασαν ἱεράν τῶν πατέρων συνήθειαν.

Ὡσαύτως δέ δικαιοῦται αἰτεῖν καί λαμβάνειν παρά τῆς καθ̓̓  ἡμᾶς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας πάνθ̓ ὅσα καί αἱ λοιπαί αὐτοκέφαλοι Ἐκκλησίαι δικαιοῦνται αἰτεῖν καί λαμβάνειν παῤ  αὐτῆς. Ὁ δέ Πρόεδρος τῆς ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ῥουμανίας ὀφείλει ἐγκαθιστάμενος ἐπιστέλλειν τά ἀναγκαῖα Συνοδικά Γράμματα πρός τε τόν οἰκουμενικόν καί τούς λοιπούς ἁγιωτάτους Πατριάρχας καί πρός πάσας τάς αὐτοκεφάλους ὀρθοδόξους Ἐκκλησίας, τοῦθ̓  ὅπερ καί αὐτός δικαιοῦται παρά τούτων ἀπεκδέχεσθαι. Ἐπί πᾶσιν οὖν τούτοις, ἡ καθ̓ ἡμᾶς ἁγία καί μεγάλη τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία εὐλογεῖ ἀπό βάθους ψυχῆς τήν αὐτοκέφαλον καί ἐν Χριστῷ ἀγαπητήν ἀδελφήν Ἐκκλησία τῆς Ῥουμανίας καί δαψιλεῖς ἐπικαλεῖται ἐπί τόν εὐσεβῆ λαόν, τόν ἀνά τό θεοφρούρητον βασίλειον τῆς Ῥουμανίας, ἐκ τῶν ἀκενώτων θησαυρῶν τοῦ ἐπουρανίου πατρός, τάς θείας αὐτοῦ δωρεάς καί χάριτας, ἐπευχομένη αὐτοῖς τε καί τοῖς τέκνοις αὐτῶν εἰς γενεάς γενεῶν πᾶν ἀγαθόν καί κατ̓ ἄμφω σωτήριον.  Ὁ δέ Θεός τῆς εἰρήνης ὁ ἀναγαγῶν ἐκ νεκρῶν τόν ποιμένα τῶν προβάτων τόν μέγαν ἐν αἵματι διαθήκης αἰωνίου, τόν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν, καταρτίσας τήν ἁγίαν ταύτην Ἐκκλησίαν ἐν παντί ἔργῳ ἀγαθῷ εἰς τό ποιῆσαι τό θέλημα αὐτοῦ, ποιῶν ἐν αὐτῇ τό εὐάρεστον ἐνώπιον αὐτοῦ, διά Ἰησοῦ Χριστοῦ· ὦ ἡ δόξα εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

Ἐν ἔτει σωτηρίῳ χιλιοστῷ ὀκτακοσιοστῷ ὀγδοηκοστῷ πέμπτῳ κατά μῆνα Ἀπρίλιον, ἐπινεμήσεως ΙΓ΄.

+ Ἰωακείμ, ἐλέῳ Θεοῦ, Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ῥώμης καί Οἰκουμενικός Πατριάρχης, ἀποφαίνεται.

+ Ὁ Κυζίκου Νικόδημος.

+ Ὁ Χαλκηδόνος Καλλίνικος.

+ Ὁ Ἀδριανουπόλεως Νεόφυτος.

+ Ὁ Ἀμασείας Σωφρόνιος.

+ Ὁ Μελενίκου Προκόπιος.

+ Ὁ Μηθύμνης Νικηφόρος.

+ Ὁ Μογλενῶν Καλλίνικος.

+ Ὁ Δεβρῶν καί Βελισσοῦ Ἄνθιμος.

+ Ὁ Σάμου Γαβριήλ.

+ Ὁ Λιτίτσης Ἰγνάτιος.

Αναθεώρηση: Παρασκευή, 18 Μαρτίου 2022.