Αρχική σελίδα

Πατριαρχική καί Συνοδική Πράξις.
Περί τῆς ὑπαγωγῆς τῶν Ἐπαρχιῶν τῆς Ἑπτανήσου
τῇ Ἐκκλησίᾳ τῆς Ἑλλάδος..

 

+ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ
ΕΛΕΩι ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ

Τῆς εὐσταθείας τῶν ἁπανταχοῦ ἁγίων τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησιῶν πρόνοιαν ἐς ἀεί ποιουμένη ἡ καθ̓ ἡμᾶς αὕτη τοῦ Χριστοῦ Μεγάλη Ἐκκλησία, οἷα κοινή Μήτηρ καί προστάτις ὑπέρμαχος, διαφόροις μέν διαιτήσεσιν ἀναγκαίαις, καί τῷ καιρῷ καί ταῖς περιστάσεσι καταλλήλοις τήν εὐκοσμίαν καί εὐρυθμίαν αὐταῖς ἐνεργάζεται, οὐ μήν δέ ἀλλά καί τα παρ ̓  ἑαυτῇ ἀπονέμειν προθύμως οὐκ ἀπαναίνεται, προνοίᾳ τέ ἀξιοχρέῳ καί φιλοτιμίᾳ κεκινημένη, καί πάντα πρός οίκοδομήν, κατά τήν ἀποστολικήν ἐντολήν, διαπράττουσα, καθά καί ἐπί τοῦ παρόντος.

Τῶν γἀρ κατά τἠν Ἰονικήν Ἑπτάνησον ἁγιωτάτων ἐπαρχιῶν, ἤτοι τῆς Κερκύρας, τῆς Κεφαλληνίας, τῆς Ζακύνθου, τῆς Λευκάδος καἰ Ἁγίας Μαύρας, τῆς ἀρχιεπισκοπής Κυθήρων καί τῶν ἐπισκοπῶν Ἰθάκης, ὑποκειμένης τῇ Μητροπόλει Κεφαλληνίας, καί Παξῶν τῇ τῆς Κερκύρας, ἀνέκαθεν ὑποτελουσῶν πνευματικῶς τῷ καθ̓ ἡμᾶς Ἁγιωτάτῳ Πατριαρχικῷ, Ἀποστολικῷ καί Οἰκουμενικῷ Θρόνῳ, ἕνεκα δέ πολιτικῶν αἰτιῶν διαφόροις ὑποκυψασῶν περιστάσεσι καί μεταβολαῖς περί τήν ἐκκλησιαστικήν αὐτῶν διοίκησιν, πρό χρόνων, ἤτοι κατά τό ͵αωκγʹ Σωτήριον ἔτος, ὅτε καί ἐν παντελῇ σχεδόν χηρείᾳ καί στερήσει ἀρχιερέων διέκειντο, προνοίᾳ ἐκκλησιαστικῇ καί εὐμενεῖ ἐπινεύσει τῆς τηνικαύτα τό Ἰόνιον κράτος προστατευούσης Μεγάλης Βρετανίας, ἀποκατέστη μέν μορφωθεῖσα ὅσον ἐνῆν καί εἰσήχθη ἐν ταῖς θεοσώστοις ταύταις ἐπαρχίαις εὔρυθμός τις ἐκκλησιαστική κυβέρνησις, ὑπό τήν περιοδικήν διαδοχικήν ἐξαρχίαν ἑνός τῶν τεσσάρων αὐτῶν Μητροπολιτῶν, χειροτονηθέντων τότε διά Πατριαρχικῶν ἐκδόσεων τοῦ ἀοιδίμου ἐν Πατριάρχαις κυροῦ Ἀνθίμου τοῦ Γ΄, οὗ καί Γράμματι Πατριαρχικῷ καί Συνοδικῷ ἐπικυρωτικῷ καί διαιτητηρίῳ κατασφαλισθεῖσα ἡ διεξαγωγή καί διοίκησις τῆς Ἐκκλησίας ταύτης διετέλει ἔκτοτε καί μέχρι τοῦ νῦν διενεργουμένη, φυλαττομένων τῶν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου προνομίων ἐν τῷ μνημοσύνῳ τοῦ Πατριαρχικοῦ ὀνόματος καί τῇ ἐκδόσει ἀδείας Πατριαρχικῆς ἐν χειροτονίαις νέων Ἀρχιερέων. Ἐπέι δέ ἤδη, τοῦ Ἰονίου Κράτους ἐνωθέντος τῷ Ἑλληνικῷ Βασιλείῳ, καί πάντων τῶν ἐκείνου πολιτικῶν πραγμάτων πρός τοῦτο συναρμοσθέντων καί ἀφομοιωθέντων, ἡ τά πνευματικά τοῦ θεοσώστου τούτου βασιλείου διέπουσα ἁγιωτάτη Ἱερά Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (ἥ προ τινων χρόνων διά Πατριαρχικοῦ καί Συνοδικοῦ Τόμου εἰς αὐτοκέφαλον Ἐκκλησίαν ἀνεδείχθη ὑπό τῆς καθ̓ ἡμᾶς τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας) ἀναγκαῖαν κατιδοῦσα τήν τῶν εἰρημένων τῆς Ἑπτανήσου ἐπαρχιῶν μετ̓ αὐτῆς ἔνωσιν καί συνάφειαν, ἀνήγγειλε τῇ ἡμῶν Μετριότητι, προκαθημένη Συνοδικῶς, διά Σεβασμίου αὐτῆς Γράμματος, χρονολογουμένου τῇ α΄ Ἰουνίου τοῦ τρέχοντος ͵αωξστʹ Σωτηρίου ἔτους, ἐξαιτουμένη τήν κανονικήν Ἐκκλησιαστικήν ἐπίνευσιν ἐπί τῷ μεταβιβασθῆναι τῇ αὐτῆς δικαιοδοσίᾳ ἅπερ ἐπί τῶν ἐπαρχιῶν ἐκείνων ὁ καθ̓ ἡμᾶς ἁγιώτατος Οἰκουμενικός Θρόνος κέκτηται προνόμια, συνιστῶσα τό πρόβλημα καί διά τῆς συγκαταθέσεως ἁπάσης τῆς ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑπτανήσου, θεωρούσης, ὡς φησίν, ἀναγκαῖαν καί ζητούσης τήν ἔνωσιν αὐτῆς μετά τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὥς ἐγγράφως αὕτη ἀνεφέρθη πρός αὐτήν διά τοῦ ὑπουργείου. Ταῦτα φαμέν, προτειναμένης τῆ καθ̓ ἡμᾶς τοῦ Χριστοῦ Μεγάλῃ Ἐκκλησίᾳ τῆς ἁγιωτάτης Ἱερᾶς Συνόδου, ἡ Μετριότης ἡμῶν, διασκεψαμένη μετά τῆς περί αὐτήν ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου, ἐπειδή κατίδομεν τήν περί ἧς ὁ λόγος ἔνωσιν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑπτανήσου πρός τήν τῆς Ἑλλάδος εὔλογον μέν ἄλλως, καί, ὡς εἰπεῖν, φυσικήν οὗσαν συνέπειαν τῆς ἐν τοῖς πολιτικοῖς πράγμασιν ἀφομοιώσεως, ὁμολογουμένως ἐναπαιτούσης καί τήν τῶν Ἐκκλησιαστικῶν, κατ̓ οὐδέν δέ τά πνευματικά ἐκείνης συμφέροντα παραβλάπτουσαν, ἤ μέχρις ὑπονοίας διακινδυνεύουσαν διά τήν ἐν Χριστῷ ὁμοφροσύνην, καί τήν τῶν ἱερῶν δογμάτων τῆς ἀμωμήτου ἡμῶν Πίστεως ἀμφοτέρων τῶν Ἐκκλησιῶν ἑνότητα, ἀλλά καί μάλλον συντελοῦσαν αὐτῇ πρός εὐστάθειαν καί ἀκμαῖαν κατάστασιν καί λαμπρότητα τῇ προστασίᾳ κράτους ὁμοδόξου, ἔτι δέ καί τήν συγκατάθεσιν τῆς Σεβασμίας αὐτῆς Ἱεραρχίας πληροφορηθέντες, συνάδουσαν, οὐδέν ἦττον ἐκζητούσης τήν ἄνωσιν, ὡς διείληπται, διά ταῦτα ἀπεδεξάμεθα κοινῃ Συνοδικῇ γνώμῃ τήν αἴτησιν καί ἀξίωσιν τῆς ἐν Χριστῷ ἀγαπητῆς ἡμῶν ἀδελφῆς ἁγιωτάτης Συνόδου, ὡς σύμφωνον τῇ ἀξιοχρέῳ ἐκκλησιαστικῇ ἡμῶν μερίμνῃ ὑπέρ τῆς εὐσταθείας τῶν τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησιῶν καί τῆς γαληναίας καί εἰρηνικῆς αὐτῶν καταστάσεως, καί εὐχαρίστῳ συνεπιστεύσει συναποφηνάμενος τήν χειραφέτησιν τῶν εἰρημένων ἐπαρχιῶν ἀπό πάσης ἐξαρτήσεως αὐτῶν πρός τόν καθ̓ ἡμᾶς ἁγιώτατον Οἰκουμενικόν Πατριαρχικόν Θρόνον, ἀπενείμαμεν καί μετεβιβάσαμεν αὐτάς τῇ κανονικῇ προστασίᾳ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, άφοσιώσαντες καί ἀναθέμενοι ὁλοσχερῶς τῇ πνευματικῇ καί ἐκκλησιαστικῇ αὐτῆς δικαιοδοσίᾳ· ἥντινα καί ἐπικυροῦντες καί κρατύνοντες καί διά τῆς παρούσης Πατριαρχικῆς καί Συνοδικῆς ἡμῶν πράξεως, ἀποφαινόμεθα ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι καί ὁριζόμεθα συνοδικῶς μετά τῶν περί ἡμᾶς ἱερωτάτων Ἀρχιερέων καί ὑπερτίμων, τῶν ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι ἀγαπητῶν ἡμῶν ἀδελφῶν καί συλλειτουργῶν, ἵνα αἱ ἀνωτέρω όνομαστί ἀπαριθμηθεῖσαι ἁγιώταται έπαρχίαι τῆς Ἰονικῆς Ἑπτανήσου ὑπάρχωσιν ἀπό τοῦδε καί εἰς τόν ἐξῆς ἅπαντα χρόνον καί λέγονται, καί παρά πάντων γιγνώσκονται συνηνωμέναι και συνημμέναι τῇ Ὀρθοδόξῳ Αὐτοκεφάλῳ Ἐκκλησίᾳ τῆς Ἑλλάδος, καί μέρος αὐτῆς ἀποτελοῦσαι ἀναπόσπαστον, ὑπαγόμεναι ὑπό τήν δικαιοδοσίαν καί προστασίαν τῆς ἁγιωτάτης Συνόδου της Ἐκκλησίας ταύτης, καί πρός αὐτήν ἀναφερόμεναι, καί ἄμεσον ἔχουσαι τήν σχέσιν καί ἀναφοράν ἐν πάσαις ταῖς ἐμπιπτούσαις πνευματικαῖς καί ἐκκλησιαστικαῖς ὑποθέσεσι, σύν τῷ μνημοσύνῳ καί τοῦ ὀνόματος αὐτῆς.

Ἐφ̓ ᾧ καί ἡ παροῦσα Πατριαρχική καί Συνοδική Πρᾶξις κατέστρωται, ὑπογραφεῖσα ἐν τῷδε τῷ ἱερῷ Κώδικι τῆς καθ̓ ἡμᾶς τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, εἰς διηνεκῆ ἔνδειξιν καί μόνιμον παράστασιν.

Ἐν ἔτει χιλιοστῷ ὀκτακοσιοστῷ ἑξηκοστῷ ἕκτῳ,
 κατά μῆνα Ἰούλιον, ἐπινεμήσεως θ΄.

+ Σωφρόνιος ἐλέῳ Θεοῦ Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, νέας Ῥώμης καί Οἰκουμενικός Πατριάρχης.

+ Ὁ Νικαίας Ἰωαννίκιος.

+ Ὁ Χαλκηδόνος Γεράσιμος.

+ Ὁ Προύσης Κωνστάντιος.

+ Ὁ Πελαγωνείας Βενέδικτος.

+ Ὁ Μεσημβρίας Νικηφόρος.

+ Ὁ Βιδύνης Παΐσιος.

+ Ὁ Γάνου καί Χώρας Χρύσανθος.

+ Ὁ Λήμνου Ἰωακείμ.

+ Ὁ Κορυτσάς Νεόφυτος.

+ Ὁ Έλασσῶνος Ἰγνάτιος.

+ Ὁ Φαναριοφερσάλων Νεόφυτος.

+ Ὁ Κώου Κύριλλος.

Αναθεώρηση: Παρασκευή, 18 Μαρτίου 2022.